Antal: 0
Summa: 0 kr
Till kassan
Mobiman
Blixtsnabb leverans Frakt från 35kr 30 dagars öppet köp
Beställ senast 20 December kl 15.00 för leverans innan julafton!

 

Köpvillkor


1. Tillämplighet

Alla våra priser gäller för webbutiken och anges normalt inklusive moms för privat/företagskunder och exklusive moms för återförsäljare.
Med reservation för feltryck i produktbeskrivning och pris.
Vi innehar F-skattebevis.

Vi tillämpar distansavtalslagen (2000:274) vid all försäljning och reklamationer till privatpersoner. Vid försäljning till företag gäller köplagen (1990:931). 


2. Beställning

Alla beställningar sker via Internet. Vi tar ej emot beställningar på något annat sätt än via vårt webbshopsystem på vår hemsida. Vi accepterar alltså ej beställningar via e-post. Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäls.


Priser
Priset för respektive produkt framgår av Mobiman vid var tid gällande prislista, vilken återfinns på Mobimans hemsida. Priserna anges i svenska kronor exkl. frakt. Det finns inga dolda kostnader eller tilläggsavgifter på Mobiman och du får full översikt på alla kostnader innan du beställer. Vi ändrar kontinuerligt priserna på våra produkter. Detta påverkas av valutakursen och prisförändringar från leverantörer. Priser som ändras antingen uppåt eller nedåt påverkar ej liggande order.


Avbeställning
Så länge din beställning inte har avlämnats går det bra att göra en avbeställning. Kontakta oss på support@mobiman.se, ange ordernummer och fullständigt namn. Därefter bekräftar vi om det är möjligt att genomföra avbeställningen.


3. Betalning

Kortbetalning
Betalning med VISA eller Mastercard är mycket enkelt. Se till att ha kreditkortet nära till hands när du skall handla - på kreditkortets framsida finns kreditkortsnummer samt utgångsdatum och på baksidan hittar du din verifieringskod (CVV2) som behövs vid betalning.
All känslig information hanteras med största säkert i krypterad form av Postens betalväxel (Auriga/Nets) för att ingen utomstående skall få tag på informationen. Nets innehar SSL-certifikat och uppgifterna hanteras enligt bestämmelserna i PUL.


Postförskott
Kan endast kombineras med Postpaket. Betalning sker när paketet hämtas ut hos ditt postombud. Observera att paketet endast ligger kvar hos ombudet 14 dagar.

 

Outlösta paket debiteras med 395 kr utan undantag.



Faktura

I samarbete med Klarna AB kan vi erbjuda betalning mot faktura.

* Vid betalning mot faktura måste personnummer/org.nr anges.
* Leverans sker endast till den adress där beställaren är folkbokförd.

Betalningsvillkor är 10 dagar för både privatpersoner och företag. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress. Vid val av faktura som betalningsmedel tillkommer en extra avgift om 19 kr inkl moms.
Har du några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Klarna AB på 08-586 126 00 vardagar mellan 08.30 - 20.00 och helger 10.00 - 17.00. Du kan också skicka e-post till info@klarna.se


Delbetalning
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

0/95/195/295 kr i uppläggningsavgift beroende på hur du väljer att dela upp betalningen. För Klarna konto gäller årsräntan på 19,5% och effektiv ränta från 26,99% vid köp om 10 000 kr. Med andra ord blir den genomsnittliga räntekostnaden per månad, om du handlar något för 1 000 kr, ca 16,5 kr. (Psst. Du vet väl att räntan är avdragsgill.)

Allmänna villkor gällande Klarnakonto/delbetalning



4. Leverans

Leveranstid
Beställningar före kl 15.00 där samtliga varor finns i lager skickas samma dag.
Normal leveranstid på lagervaror är en 1-2 arbetsdagar inom Sverige.
Undantag kan förekomma vid mycket hög orderingång, då kan leveranstiden bli 1 dag extra. 


Fraktkostnad
Fraktkostnaden är från 35 kr.
Fraktkostnaden beräknas automatiskt på vikt/volym och finns tydligt angiven i kassan. 


Fraktsätt
MyPak (Postpaket) 
Frakt sker med Posten och försändelsen finns sedan att hämtas ut hos ditt lokala utlämningsställe efter att du har blivit aviserad. Det är på köparens ansvar att kontrollera att den adress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt, och att köparen efter det att vi behandlat ordern följer upp leveransen hos speditören.

DPD Företagspaket 16.00
Gäller endast för företag. Om en privatperson väljer detta alterantiv omvandlas paketet automatiskt till Postpaket. Återbetalning för extra fraktkostnad sker ej.

Brev
Eftersom många av våra kunder efterfrågat ett billigare fraktalternativ har vi infört brev som fraktsätt. Detta innebär att försändelsen skickas med vanlig oförsäkrad brevpost direkt till din brevlåda (om försändelsen är skrymmande skickas den till närmsta postombud).


Ej uthämtad försändelse
Försändelser som ej lösts ut och gått i retur till Mobiman kravdebiteras med 395 kr inklusive moms för att täcka Mobimans transport och administrations kostnader. 


Skadat gods
Skador på emballage/yttre förpackning samt ej synlig skada bör anmälas till Posten Sverige AB, inom skälig tid. Synliga skador anmäls med fördel direkt vid uthämtande. Reklamation och skadeanmälan kan göras hos ditt ombud, via www.posten.se eller i kontakt med Posten Sverige AB via 020-23 22 21. Allt emballage måste sparas för eventuell besiktning. Återkoppla alltid till kundtjänst med reklamationsnummer när du lagt en reklamation hos Posten.

 


5. Ångerrätt

Som konsument (privatperson) har du 30 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara vi har skickat till dig. Ångerrätten regleras i ”Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59)”. Enligt 4 § i denna lag gäller inte ångerrätten distansavtal om en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal.

Varan ska vara komplett. Detta innebär att alla tillbehör (ex. fjärrkontroll, bruksanvisning, batterier etc) ska finnas med i returen.

Mobiman förbehåller sig rätten att debitera självkostnadspris för ev. saknade delar/tillbehör, istället för att neka åberopande av ångerrätt, om så är möjligt.

Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick. Detta innebär att produkten skall kunna säljas som ny till nästkommande kund.

Ångerrätten gäller ej beställningsvaror.

Företag har ingen ångerrätt.

Innan du returnerar en vara rekommenderar vi att du kontaktar vår kundservice via e-post: support@mobiman.se för en snabbare hantering.

Du bekostar själv returfraktkostnad vid åberopande av ångerrätt och ansvarar för transporten till oss.

Vid retur ber vi dig bifoga kopia av faktura/kvitto tillsammans med varan.

Mobiman återbetalar konsumenten inom 30 dagar vid godkänd retur eller reklamation.

Mobiman har ingen möjlighet att hämta ut paket som skickas med t.ex DHL/Schenker's privattjänster till ombud.

Mobiman löser ej ut paket mot efterkrav/postförskott.

Returer som inte uppfyller ovanstående kriterier returneras till avsändaren mot returfraktkostnad.

Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten. För ej uthämtade försändelser debiteras 395 kronor.


Observera följande undantag:
1. Mjukvaror, spel, skivor säljs plomberade och måste vara obrutna för att ångerrätten ska gälla.
2. I vissa produkter ingår förbrukningsvaror som levereras i plomberad förpackning, till exempel patroner till skrivare. För att ångerrätten ska gälla får dessa plomberingar ej vara brutna.
3. Om fullgörandet av en tjänst har påbörjats med konsumentens samtycke upphör ångerrätten att gälla. Exempel på dessa tjänster är konsolmodifieringar. 



6. Reklamationer

Som konsument har du 1 års fabriksgaranti samt 3 års reklamationsrätt från det datum du tar emot varan.

Under de första sex månaderna efter köpet är det upp till säljaren att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader sedan köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början. Dessa villkor gäller enligt Konsumentköplagen.

Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det, enligt konsumentköplagen, alltid som att det skett i rätt tid. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader.

Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer Mobiman deras rekommendation i ärendet.

Läs mer om konsumentköplagen hos Konsumentverket


Så gör du
För att reklamera en vara som du köpt hos Mobiman rekommenderar vi att du kontaktar oss via e-post: support@mobiman.se med namn, ordernummer från kvitto/faktura och en noggrann beskrivning av felet. Därefter tar vi ställning till om varan ska skickas in för reklamation eller om felet kan åtgärdas utan att du ska behöva returnera varan.


7. Garantivillkor

Mobiman lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges, undantaget förbrukningsmaterial, begagnade varor samt visningsexemplar, där 3 månaders garanti lämnas.

Produkter som faller inom definition förbrukningsmaterial är t ex bläckpatroner, toner, hörlurar, batterier, fodral/skal till mobil/surfplattor etc.

På produkter med medföljande tillbehör som t ex batterier och hörlurar gäller tillverkarens garanti, vilken kan vara kortare än huvudproduktens garanti (dock tre månader som kortast).

Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt inom garantitiden.

Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar fabrikations- och materialfel.

Förslitningsskador omfattas ej av garantin.

Vidare gäller inte garantin vid skada orsakad av olycka eller oaktsamhet (s.k handhavandefel).

Garantin omfattar inte fel orsakade av transportskador, spänningsfel, blixtnedslag eller stöld.

Om felet på varan ej går att åtgärda äger Mobiman rätt att byta ut varan till en ny eller likvärdig med samma prestanda utan att tillfråga kunden.

Tillverkarens eventuella förlängda garanti hanteras direkt av tillverkaren. Vi hjälper dig gärna med kontaktuppgifter till respektive tillverkare.

Naturligtvis följer vi konsumentköplagens rekommendationer om garanti på produkter. Alla reparationer utförs av respektive tillverkare eller dess ombud. Det är således samma villkor som om du köpt varan i en fysisk butik.

Fabriksgarantin kan ej överlåtas till en annan part utan gäller endast för personen som står på kvittot/fakturan.

Om vi bedömer att en vara ej är behäftad med fel som täcks av fabriksgarantin/reklamationsrätten returneras varan mot returfraktkostnad (59 kr) samt felsökningskostnad á 350 kr inkl moms.



8. Support

All support sker via e-post: support@mobiman.se


9. Tvist

Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgöres som regel i domstol.


Du kan läsa mer om alternativ tvistlösning för konsument på EU-kommissionens webbplats.


10. Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, befrias Mobiman från alla sina förpliktelser.